مقاله ازدواج
فهرست
مقدمه. 2
چکیده 3
ازدواج چیست.. 3
تاریخ ازدواج بر اساس فرهنگ... 4
ازدواج در ایران. 6
ازدواج در اسلام. 7
ازدواجهای موقت.. 8
اهداف ازدواج از نظر اسلام. 9
علل ناپایداری ازدواج. 10
انگیزههای مختلف ازدواج. 11
نتیجه گیری.. 12
منابع: 13
مقدمه
تـردیـدی نـیست که ازدواج ومیل به زناشویی زن ومرد از
غرایز اولیه نوع بشر است وهر انسانی به صـورت طبیعی علاقه مند به ازدواج وتولیدمثل
می باشد, به
تعبیر دیگر, هر انسانی در صدد است کـه از طـریق تولید مثل، حیات موقت وپایان پذیر
خویش را از طریق بقای فرزند دایمی سازد, در عـیـن حال، چگونگی بقای نسل نیز برای
وی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چه این که هر فرد بـشـر هـمـان گـونـه کـه به
سلامت خویش می اندیشد, به سلامت فرزند خویش نیز اهتمام دارد وهمان گونه که به
دنبال سعادت خویش است، سعادت فرزند خود را نیز می خواهد, زیرا در حقیقت فرزند خود
را تداوم وجود خویش دانسته وسعادت وی را از سعادت خویش جدا نمی داند.
چکیده
خانواده پایه گذار بخش مهمی از
سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده ، اخلاق ، سلامت و عملکرد
فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد. عواملی
چون شخصیت والدین ، سلامت روانی و جسمانی آنها ، شیوههای تربیتی اعمال شده در
داخل خانواده، شغل و تحصیلات والدین و وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده، محل سکونت
خانواده، حجم و جمعیت خانواده، روابط اجتماعی خانواده و بینهایت متغیر دیگر در
خانواده وجود دارند که شخصیت فرزند، سلامت روانی و جسمانی او، آینده شغلی، تحصیلی،
اقتصادی، سازگاری اجتماعی و فرهنگی، تشکیل خانواده او و غیره را تحت تأثیر قرار میدهند.
انحرافات
خانواده، عدم سلامت روانی خانواده، مشکلات اقتصادی و اجتماعی خانواده از لحاظ
تأثیری که روی اعضاء خود دارد جامعه را نیزتحت تأثیر قرار میدهد.
افراد، پیوند
میان خانواده و اجتماع هستند. افراد پرورش یافته در خانواده وارد اجتماع میشوند و
ویژگیهای سالم یا ناسالم خود را که در خانواده دریافت کرده وارد اجتماع میکنند.
از این لحاظ سلامت یک جامعه به سلامت خانوادههای آن وابسته است.
ازدواج وحدتی
اجتماعی یا قراردادی قانونی بین مردم است که باعث بوجود آمدن خویشاوندی میشود.
این عمل در روابط میان اشخاص یک سنّت- معمولاً صمیمی و جنسی- که به طُرُقِ مختلف
این مسئله تصدیق شده است- و وابسته به فرهنگ یا شاخههای فرهنگ در هر زمینهای که
درک بشود، میباشد. همچون یک اتحاد غالباً توسط مراسم عروسی رسمی میشود، که شاید
به آن زناشویی هم گفته شود.
ازدواج یا پیوند
زناشویی پیوندی آیینیاست که طی احکام
یا رسومی خاص بین زن
و مرد
در مذاهب
و کشورهای
مختلف برقرار میشود تا به تشکیل خانواده منجر گردد و میتواند منجر به زایش فرزند
شود. در برخی از کشورهای جهان، ازدواج همجنسگرایان، یعنی ازدواج دو مرد یا دو زن با
یکدیگر و تشکیل خانواده نیز وجود دارد.
تاریخ
ازدواج بر اساس فرهنگ
گرچه نهاد خانواده از تاریخ ثبت شده موثق فراتر میرود بسیاری از فرهنگها
افسانههایی پیرامون خاستگاه ازدواج دارند. روشی که بدان صورت ازدواج انجام میشود
و قواعد و انشعابات آن مانند خود نهاد بسته به فرهنگ و ویزگیهای آماری دوره در
طول زمان تغییر کردهاست فرهنگهای
گوناگون تئوریهای خود را در مورد خاستگاه ازدواج داشتهاند. برای
مثال یکی میتواند ریشه در نیاز مرد به اطمینان از پدر فرزندانش بودن داشته باشد.
در نتیجه شاید او راغب باشد که هزینه عروس را بپردازد یا یک زن
را به ازای دسترسی اختصاصی جنسی تامین کند حلال زادگی نتیجه
این معاملهاست تا انگیزههای آن. در جامعه کومانچی زنان متاهل
بیشتر کار میکنند آزادی جنسی را ازدست میدهند و به نظر نمیرسد هیچ سودی از
ازدواج عاید کنند
اما زنهایی که میشد آنها را به همسری گرفت، همواره منبع حسادت و ستیز
در قبیله بودند، بنابر این معمولا انتخابی جز تن دادن به ازدواج نداشتند. «تقریبا در همه جوامع، دستیابی به زنها به نوعی از
طریق رسمی و قانونی ممکن شدهاست تا بتوان شدت رقابتها را کاهش داد. انواعی از ازدواجهای گروهی که در آنها بیش از یک نفر
از یک جنس شرکت دارد، ولی چندزنی یا چند شوهری نیستند، در تاریخ وجود داشتهاند.
اگرچه که این گونه ازدواجها به ندرت اتفاق میافتاد. از ۲۵۰ جامعه آماری که در سال ۱۹۴۹ توسط انسان شناس آمریکایی جورج
پی. مرداک گزارش شده بود، تنها در میان اهالی کینگنگِ برزیل نوعی ازدواج گروهی
دیده شد. انواع متفاوتی از ازدواج در دنیا
وجود دارد. در بعضی از جوامع، فرد محدود است به اینکه در هر زمان تنها در یک زوج
باقی بماند (تک همسری)، در حالیکه سایرفرهنگها به مرد اجازه میدهند که بیش از یک
همسر داشته باشد (چندزنی) یا، در جوامع
معدودی، به زن اجازه داده میشود که بیش از یک شوهر اختیار کند (چندشوهری). بعضی
از جوامع نیز ازدواج بین دو مرد یا دو زن را مجاز میدانند. بیشتر جوامع برای
ازدواج محدودیتهایی روی سن وسال افراد، روابط خویشاوندی پیشین آنها و یا عضویتشان
در گروههای مذهبی و یا سایر گروههای اجتماعی قرار میدهند.
ازدواج در ایران
در ایران مقررات ازدواج عمدتاً بر اساس فقه امامیه تدوین شده و ازدواج به دو نحو دائم و موقت میتواند
صورت پذیرد. در مذهب جعفری آیین اسلام این دو ازدواج در پارهای از آثار با هم یکی
هستند و در برخی دگر اختلاف دارند، تفاوت اصلی و جوهری ازدواج موقت با ازدواج دائم در مدتدار بودت ازدواج موقت که پس از
پایان آن رابطه زوجیت به انتها میرسد. همجنین در ازدواج موقت برخلاف ازدواج دائم
طلاق وجود ندارد، زن حق نفقه ندارد و زن و شوهر از یکدیگر ارث نمیبرند، مهریه هم در ازدواج دائم لازم است و هم
در ازدواج موقت، با این تفاوت که در ازدواج موقت عدم ذکر مهر موجب بطلان عقد است
ولی در ازدواج دائم عقد باطل نیست و میتوان مهریه را بعداً توافق کرد یا درصورت
عدم توافق مهرالمثل تعیین میشود.
از دیدگاه اسلام، ماهیت ازدواج یک قرارداد و پیمان با شرایطی ویژهاست. و بسیار پسندیده و مطلوب است و از منظر فقه اسلامی،
عملی مستحب و چه
بسا مستحب موکد و در برخی موارد واجب شمرده میشود عفت و حیا از
جمله این صفات میباشند که یکی از راههای تأمین این صفات و سجایا،
ازدواج است. اسلام با تشریع ازدواج، مسیر رسیدن به
عفت و حیا را هموار میسازد بدین صورت که ازدواج را بهترین و طبیعیترین راه تأمین
نیازهای جنسی معرفی میکند.
طبق قوانین اسلامی در
صورت نبود موانع ازدواج و حرام نبودن ازدواج طرفین (مثلاً شوهر
داشتن زن یا محرم بودن
دو طرف) ازدواج با گفتن عبارت «زَوَجتُک» (خود را به زوجیت تو درآوردم) یا عبارتی
دقیقاً به همین معنی از سوی زن و تایید مرد با عبارتی نظیر «قَبلتُ» محقق میشود.
برخی حضور دو شاهد و ولی زن (پدر و جد پدری) را هم لازم میدانند. در مورد کودکان
نابالغ، دیوانگان، و اشخاص سفیه (کمخرد) نیز حق ازدواج با پدر و جد پدری، وصی آنها
یا حاکم شرع و برای بردگان و کنیزان با مالک آنهاست. همچنین طرفین میتوانند به شخص
دیگری، که لازم هم نیست نماینده دینی باشد، وکالت دهند تا آنها را
به عقد یکدیگر درآورد چندزنی تا
حداکثر ۴ همسر برای
مردان جایز است ولی چندشوهری جایز نیست. در صورت طلاق یا مرگ شوهر، زن برای ازدواج
مجدد باید مدتی را صبر کند که به عده معروف است و در این دوران همچنان
برخی آثار رابطه زوجیت بین او و همسر سابقش برقرار است. در هنگام
ازدواج مرد باید مالی را به تملک زن درآورد که به مهریه معروف است. مقدار مهریه بسته به
توافق زن و مرد است.
شیعیان نوع دیگری از ازدواج (معروف به ازدواج موقت یا صیغه یا متعه) هم دارند که در آن عقد ازدواج برای
مدت معین و محدودی بین دو طرف بسته میشود. در این نوع ازدواج فقط برای مدت محدودی
که توسط دو طرف معین شده انجام میشود.
در چندین نمونه از فرهنگها، آیینِ ازدواج «موقت» و «مشروط» وجود دارد. «رسم حلقه» در میان مردم نژاد سلتی و
«ازدواجهای دارای مدت مشخص» در میان مسلمانان از نمونههای آن است. پیش از اسلام،
در میان اعراب نوعی «ازدواج موقت» مرسوم بود که امروز آن را در ایران با عنوان
«صیغه» (Nikah Mut’ah) و در عراق با عنوان «متعه» میشناسند. صیغه نوعی نکاح
موقت، با مدت زمان مشخص و معین است. حضرت محمد، ازدواج موقت را مورد تایید قرار
دادهاست که در اساس پوشش قانونیای را فراهم میآورد.
مجادلههای مسلمانان در رابطه با سنت صیغه، موجب شدهاست تا این آیین
عمدتاً به جوامع شیعهنشین محدود شود.
اهداف ازدواج از نظر اسلام
1-
رسیدن به آرامش:
در نظام
الهی و فرهنگ قرآنی، هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر، پیمودن
طریق رشد، دستیابی به کمال انسانی و نزدیکی به ذات حق است.
تردیدی
نیست که از تنهایی به درآمدن، همسر و همراه شدن ، خانوادۀ مستقل تشکیل دادن، ارضای
کششهای نفسانی و غرایز طبیعی و فرزند آوری از نتایج قهری ازدواج، نیز از مهمترین
عوامل مؤثر در آرامش روان، آسایش فکر و جان و احساس رضامندی درونی است.
قرآن
کریم در معرفی فلسفه ازدواج میفرماید: «و یکی (دیگر) از نشانه های خدا این استکه
از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش پیدا کنید» خداوند
در این آیه و آیه 189 اعراف، ضمن آن که حقیقت زن و مرد را یک گوهر دانسته و هیچ
امتیازی از لحاظ مبدأ آفرینش بین آنها قایل نشده، آرامش خاطر و روان را هدف
ازدواج و زن را محور آرامش معرفی کرده است.
2-
بقای نسل:
یکی از
اهداف جانبی ازدواج، فرزند آوری و بقای نسل است.
امام
سجاد(ع) وجود فرزند را از سعادت های انسان می
داند. امام صادق(ع) یکی از معیارهای
مهم در انتخاب همسر را توان زاییدن فرزند بسیار معرفی میکند
3-
پاسخ به ندای فطرت:
ازدواج
پاسخی است خداپسندانه به ندای فطرت زیرا خداوند وجود انسان غریزه جنسی را قرار
داده است.
4-
حفظ عفت:
از
هدف مهم ازدواج، حفظ پاکدامنی زنان و مردان و جلوگیری از لغزشهای گوناگون است،
زیرا ازدواج تنها راه ارضای طبیعی تمایل جنسی است،از این رو پیامبر(ص) فرمود: «هر
کس ازدواج کند، نیمی از دینش را حفظ کرده، پس باید در نیم دیگر از خدا بترسد»
علل ناپایداری ازدواج
1 -عدم شناخت و آگاهي به اصول زندگي مشترک
2 -سست شدن باورهاي
مذهبي
3 -عدم صداقت و فريبکاري
4- عدم توجه به
نيازهاي همسر
5-ابهام و افراط در
انتظارها
انگیزههای
مختلف
ازدواج
▪ ازدواج کردن فقط به خاطر پول
▪ ازدواج به خاطر دور شدن از خانه والدین
▪ علاقه والدین شما به فرد مورد نظر
▪ خواهان فرزند بودن
▪ کسی که به خاطر شما همسرش را کنار گذاشته
▪ یافتن یک ناپدری یا نامادری برای فرزندتان
▪ فشار اجتماعی
مردم دلایل زیادی برای وصلتکردن دارند که شامل یک یا تعداد بیشتری از موارد
زیر میشود: قانون، جامعه، خواسته جنسی، احساس، اقتصاد، روان و مذهب. اینها ممکن
است ازدواجهای تنظیمشده، الزامات خانوادگی، تشکیلات قانونیِ یک هسته واحد خانواده، قانون
محافظت از کودکان و بیانیه عمومی تعهد را هم شامل شوند.
معمولاً عمل ازدواج بین افراد شرکت کننده باعث بوجود آمدن هنجار یا الزامات قانونی
میشود. در برخی جوامع این الزامات حتی به سوی برخی از اعضای خانوادههای اشخاص
ازدواج کننده کشیده میشود. برخی فرهنگها فسخ ازدواج را بواسطه طلاق یا ابطال جایز
میشمرند
http://fa.wikipedia.org
http://www.pasokhgoo.ir
غلامعلی افروز، همسران برتر تا ص 24
روم (30) آیه 21
وسائل الشیعه، ج 15 . ص 96
همان، ج 14 ، ص 33
سفینه البحار، ج 1، ص 561
|